اشکال: برخی با تکیه بر مسأله اختلاط زن و مرد گفتند چون زیارت امام حسین (ع) و مخصوص پیادهروی توأم با اختلاط زن و مرد است کاری حرام است و حداقل ترک پیادهروی اولی و زیارت سواره افضل است.
پاسخ: اولاً اینگونه اختلاط حرام نیست و کسی از فقها فتوا به حرمت اینگونه اختلاط نداده است. اختلاطی که از ازدحام ناشی میشود مثل اختلاط در حج، نماز جمعه، نماز عید و پیادهروی برای زیارت امام حسین (ع) و ازدحام داخل حرم شریف خود به خود حرام نیست، بلکه فقها به طور عام فتوا به کراهت دادهاند.
نوعی از اختلاط هم به معنای معاشرت و ارتباط نزدیک زنان با مردان بیگانه است که معمولا در مدارس و ادارات دولتی و بیمارستانها و امثال آن فراوان است و مداوم اتفاق میافتد، بنابراین اگر در زیارت پیادهگان اختلاطی باشد از نوع اول است که حرام نیست، ثانیا بر فرض که اختلاط از نوع دوم از برخی اشخاص کم اراده و ضعیف النفس پدید آید سبب ترک سنت دینی نمیشود و گرنه اکثر واجبات عبادت که در آن نوعی آمیختگی دو جنس وجود دارد مثل حج و نماز جمعه و نماز عیدین و نماز میت ایران باید تعطیل شود.
فرم در حال بارگذاری ...